2014年2月4日火曜日

7-5 癒しと心の不変性 Healing and the Changelessness of Mind

からだは能力を発達させるためのいわば枠組みでしかないし、そうした能力が使われていることからはかけ離れたものである。
The body is nothing more than a framework for developing abilities, which is quite apart from what they are used for.

何に使うか、それに決断を要する。
That is a decision.

これに関して自我がくだした決断の結果は、きわめて明白なので詳しく述べる必要はないが、意思の疎通をするためにのみからだを使うという聖霊の決断は、ほんとうに直接(真の)癒しとつながりがあるので説明を要する。
The effects of the ego's decision in this matter are so apparent that they need no elaboration, but the Holy Spirit's decision to use the body only for communication has such a direct connection with healing that it does need clarification.

(真に)癒されていないヒーラーは、自分自身の天職を理解していないということは一目瞭然。
The unhealed healer obviously does not understand his own vocation.




ただ心だけが意思の疎通をおこなう。
Only minds communicate.

意思の疎通をしたいという衝動は創造するための衝動でもあるので、自我がそれを忘却させることはできない。ただ自我はあなたに、からだは意思の疎通もできれば創造もできる、したがって心を必要としない、と教えることはできる。
Since the ego cannot obliterate the impulse to communicate because it is also the impulse to create, it can only teach you that the body can both communicate and create, and therefore does not need the mind.

かくして自我は、からだが心のように振る舞えるということは、からだはからだそのもので用は足りる、とあなたに教えようとする。
The ego thus tries to teach you that the body can act like the mind, and is therefore self-sufficient.

しかしすでに学んだように、立ち居振る舞いは教えたり学んだりするための水準にはならない。あなたは信じてもいないことに従って行動できるのだから。
Yet we have learned that behavior is not the level for either teaching or learning, since you can act in accordance with what you do not believe.

しかしながら、こんなことをすると、繰返し強調したように、あなたは自分の確信することを教えるので、自分を教師ならびに学習者として弱めることになる。
To do this, however, will weaken you as a teacher and a learner because, as has been repeatedly emphasized, you teach what you do believe.

つじつまの合わないことを教えると、不十分なことを教え、十分に教わることもできない。
An inconsistent lesson will be poorly taught and poorly learned.

もしあなたが病気と(真の)癒しの両方を教えるなら、あなたは教師として不行き届きなうえに、十分に習っているとはいえなくなる。
If you teach both sickness and healing, you are both a poor teacher and a poor learner.




(真に)癒すということはだれもがみな発揮できる能力であり、自分が癒されたいなら、発揮しなければいけない能力である。
Healing is the one ability everyone can develop and must develop if he is to be healed.

(真の)癒しはこの世において聖霊が使う意思疎通のかたちであり、聖霊はただこのかたちだけ受け入れる。
Healing is the Holy Spirit's form of communication in this world, and the only one he accepts.

聖霊はほかのはどれも認めない。自我が心とからだとを混同していることを受け入れないのだから。
He recognizes no other, because he does not accept the ego's confusion of mind and body.

心は意思の疎通をすることはできるが、傷つけることはできない。
Minds can communicate, but they cannot hurt.

自我のために役立つからだは、他のからだを傷つけることができるが、こんなことが起きるとすれば、それはすでにからだと心とを混同しているときだけだ。
The body in the service of the ego can hurt other bodies, but this cannot occur unless the body has already been confused with the mind.

こんな事態もまた、(真の)癒しのために使うこともできれば「まじない」のためにも使える。ただし、「まじない」にはいつも(真の)癒しは有害だとの信念を必然的に含んでいるということを覚えておかなければならない。
This situation, too, can be used either for healing or for magic, but you must remember that magic always involves the belief that healing is harmful.

こんな信念がまったく気違いじみた「まじない」の前提であり、それに従って「まじない」をかけるのである。
This belief is its totally insane premise, and so it proceeds accordingly.




(真の)癒しはただ強めるだけのこと。
Healing only strengthens.

「まじない」はいつも弱めようとする。
Magic always tries to weaken.

(真の)癒しとはヒーラー自身のうちに、他のだれもが自分と分かち合っていないものを、何一つ知覚しないということだ。
Healing perceives nothing in the healer that everyone else does not share with him.

「まじない」はヒーラーが何か「特別」なものを持っていると見るのが常であり、その「特別」なものをヒーラーが贈り物として、それを持っていない者に差し出すことができると信じる。
Magic always sees something "special" in the healer, which he believes he can offer as a gift to someone who does not have it.

その人はそうした贈り物が神から自分に与えられていると信じるかもしれないが、もし自分は他の人にはない何かを持っていると思うとすれば、その人が神を理解していないことはしごく歴然としている。
He may believe that the gift comes from God to him, but it is quite evident that he does not understand God if he thinks he has something that others lack.




聖霊は偶然の成り行きに任せて働くのではないし、聖霊の癒しには必ず効力がある。
The Holy Spirit does not work by chance, and healing that is of him always works.

ヒーラーがいつも聖霊によって癒すのでなければ、その結果はまちまちになるだろう。
Unless the healer always heals by him the results will vary.

けれども(真の)癒しそのものは首尾一貫している。一貫性のあるものにのみ矛盾がないし、矛盾のないものだけが完全であるから。
Yet healing itself is consistent, since only consistency is conflict-free, and only the conflict-free are whole.

例外を受け入れたり、癒せる時もあれば癒せない時もあると認めたりすれば、その治療者は明かに一貫性の無さを受け入れていることになる。
By accepting exceptions and acknowledging that he can sometimes heal and sometimes not, the healer is obviously accepting inconsistency.

したがってその人は矛盾しているし、矛盾することを教えている。
He is therefore in conflict, and is teaching conflict.

神にぞくするものは何であれ、すべてのもののため、そしていつまでも続くものではないということがありえるだろうか
Can anything of God not be for all and for always?

愛はどんな例外もつくることはできない。
Love is incapable of any exceptions.

ただもし恐れがあるとすれば、例外もあると考えることは有意義だと思える。
Only if there is fear does the idea of exceptions seem to be meaningful.

例外となるものは恐れによって作られたので恐ろしいのである。
Exceptions are fearful because they are made by fear.

「恐ろしいヒーラー」とは矛盾した表現であり、したがって矛盾した心だけが、それを有意義だと見て取りかねない概念だといえる。
The "fearful healer" is a contradiction in terms, and is therefore a concept that only a conflicted mind could possibly perceive as meaningful.




恐れは喜ばせることなどない。
Fear does not gladden.

喜ばせるのは癒しである。
Healing does.

恐れはいつも例外を作る。
Fear always makes exceptions.

(真の)癒しは絶対にそれをしない。
Healing never does.

恐れは切り離して考えはじめさせる、恐れが分離をひき起こすのだから。
Fear produces dissociation, because it induces separation.

(真の)癒しはいつも調和をうみだす。癒しは融和から生じるのであるから。
Healing always produces harmony, because it proceeds from integration.

それは期待できることなので予想もできる。
It is predictable because it can be counted on.

神に属するものは何でもみなあてにできるというのも、神のものはことごとく完全に実在的なものだからだ。
Everything that is of God can be counted on, because everything of God is wholly real.

(真の)癒しは、神の御声に霊感を与えられており、神の法則に一致することなので、期待できる。
Healing can be counted on because it is inspired by his voice, and is in accord with his laws.

しかしもし(真の)癒しが首尾一貫したものなら、それをつじつまの合わないように理解されるはずがない。
Yet if healing is consistent it cannot be inconsistently understood.

理解力は一貫性を意味するというのも、神は一貫性を意味するからである。
Understanding means consistency because God means consistency.

それが神の意義である以上、あなたの意義ともなる。
Since that is his meaning, it is also yours.

自分の意義が神のと一致していないということは有り得ない。あなたの意義のすべてでありかつ唯一の意義は神の意義からくるし、それに似たものであるから。
Your meaning cannot be out of accord with his, because your whole meaning and your only meaning comes from his and is like his.

神が自身と一致していないはずがないし、あなたも神と一致していないはずがない。
God cannot be out of accord with himself, and you cannot be out of accord with him.

あなたは、自らの本質を分かち合ってあなたを創造した創造主から、自分の真の自己を分離することなどできないのである。
You cannot separate your Self from your Creator, Who created you by sharing his Being with you.




(真に)癒されていないヒーラーはきょうだいたちから感謝されたがるが、きょうだいたちをありがたいと思うことはない。
The unhealed healer wants gratitude from his brothers, but he is not grateful to them.

それは、何かを与えているのは自分であって、そのお返しとして同様に望ましい何かを受け取っているとは思いもしないからだ。
That is because he thinks he is giving something to them, and is not receiving something equally desirable in return.

その人はほんのわずか学んでいるだけなので、教えることにも限りがある。
His teaching is limited because he is learning so little.

(真の)癒しについて自分が習うべきことも、自分自身の感謝が足らないので限られており、かえって病気について習っているようなものだ。
His healing lesson is limited by his own ingratitude, which is a lesson in sickness.

本当に学ぶということは首尾一貫しているし、そうすることがもたらす力は変化するためであり、その力は非常に活気に満ちているので、神の子は一瞬のうちに自分の力に気づき、次の瞬間にはこの世を変えることができる。
True learning is constant, and so vital in its power for change that a Son of God can recognize his power in one instant and change the world in the next.

それは、自分の心を変えることで、自分が変わるために与えられている最も強力な手だてそのものを変えたからだ。
That is because, by changing his mind, he has changed the most powerful device that was ever given him for change.

こうしたことは、神が創造したままの心には不変性があるということと決して食い違いはないのだが、あなたが自我を通して学ぶかぎり、自分でその心を変えてしまったと思うだろう。
This in no way contradicts the changelessness of mind as God created it, but you think that you have changed it as long as you learn through the ego.

こうして、つじつまが合わないように思える教訓を学ぶことを要する立場に自分をおくことになる。つまり自分の心について自分の心を変えることを学ばなければならなくなる。
This places you in a position of needing to learn a lesson that seems contradictory;--you must learn to change your mind about your mind.

ただこうすることで、心は確かに変わらないということをあなたは学ぶことができる。
Only by this can you learn that it is changeless.




あなたが(真に)癒すとき、まさにこのことを学んでいるのである。
When you heal, that is exactly what you are learning.

自分のきょうだいが自らの心を変えたはずがないと悟って、そのきょうだいの内なる変わらざる心に、あなたは気づく。
You are recognizing the changeless mind in your brother by realizing that he could not have changed his mind.

こうゆう風にして、あなたはそのきょうだいの内なる聖霊を見て取るようになる。
That is how you perceive the Holy Spirit in him.

そこにある聖霊だけが、決して自らの心を変えたりしない。
It is only the Holy Spirit in him that never changes his Mind.

そのきょうだいは自分なら変えられると思うのかも知れない、そうでなければ自分を病気だと見て取りはしないだろう。
He himself may think he can, or he would not perceive himself as sick.

したがって、自分の真の自己が何であるか分かってはいない。
He therefore does not know what his Self is.

もしもあなたが、そのきょうだいのうちに変わらないものだけを見るなら、その人を実際に変えたことにはならない。
If you see only the changeless in him you have not really changed him.

あなたがそのきょうだいの心について、『その人のためにあなた自身の心を変えること』により、『その人の自我がその人のなかに起こしたと思っている変化を取り消す』手助けをすることになる。
By changing your mind about his for him, you help him undo the change his ego thinks it has made in him.




あなたには二つの声が聞こえる。だからあなたには二つの見方ができる。
As you can hear two voices, so you can see in two ways.

一方は、あなたにある想像したものあるいは偶像を見せ、あなたはそれを恐怖心から礼拝するかもしれないが、それを決して愛することはないだろう。
One way shows you an image, or an idol that you may worship out of fear, but will never love.

もう一つの方は真理だけを見せてくれる。あなたはそれを理解できるので愛しもする。
The other shows you only truth, which you will love because you will understand it.

理解するとは真価を認めるということ。自分に理解できることには一体感をもてるし、それを自分にとって大切な部分とすることで、愛を持って受け入れたことになるのだから。
Understanding is appreciation, because what you understand you can identify with, and by making it part of you, you have accepted it with love.

こんな風に神は自ら、あなたを理解し、真価を認め、愛のうちに創造したのである。
That is how God himself created you; in understanding, in appreciation and in love.

自我はこうしたことを全然理解できない、自らが何を作るのか理解しないし、それの真価を認めもせず、愛することもないのだから。
The ego is totally unable to understand this, because it does not understand what it makes, does not appreciate it and does not love it.

自我はいわば、取り上げるために他の者と手を組む。
It incorporates to take away.

誰かから何かを奪うたびに、自我は増えたと信じ込むわけだ。
It literally believes that every time it deprives someone of something, it has increased.

私は、「あなたの創造したものによって神の国が増加する」とたびたび述べたし、そうしたものはただあなたが創造されたように創造されるだけだ。
I have spoken often of the increase of the Kingdom by your creations, which can only be created as you were.

全き栄光とこの上ない喜びこそまさに神の国そのものであり、それは与えるためにあなたのうちにある。
The whole glory and perfect joy that is the Kingdom lies in you to give.

あなたはそれを与えたいとは思わないだろうか。
Do you not want to give it?




私があなたと共にいるので、あなたは父なる神を忘れることはできないし、私も父なる神を忘れることはできない。
You cannot forget the Father because I am with you, and I cannot forget him.

私を忘れるということは、あなた自身とあなたを創造した神を忘れることだ。
To forget me is to forget yourself and him who created you.

我々のきょうだいたちは忘れっぽい。
Our brothers are forgetful.

だからきょうだいたちは、あなたが私と私を創造した父なる神を覚えておくことを必要としている。
That is why they need your remembrance of me and of him Who created me.

このように覚えておくことで、私があなたの心を変えられるように、あなたはきょうだいたちが自分たちについて思っていることを変えることができる。
Through this remembrance, you can change their minds about themselves, as I can change yours.

あなたの心は非常に強力な光であるから、私があなたの心を啓発できるように、あなたはきょうだいたちの心のなかを見たうえで、それを啓発できる。
Your mind is so powerful a light that you can look into theirs and enlighten them, as I can enlighten yours.

私は自分のからだを聖体拝領というかたちで分かち合いたくはない。こうしたのでは何も分かち合うことにはならないのだから。
I do not want to share my body in communication because this is to share nothing.

最も聖なる神の最も聖なる子供たちと、私が錯覚を分かち合おうとなどするだろうか。
Would I try to share an illusion with the most holy children of a most holy Father?

けれども私は確かに自分の心を分かち合いたいとは思っている。我々は一つの御心のものであるし、その御心こそ我々のものであるから。
I do want to share my mind with you because we are of one Mind, and that Mind is ours.

ただこの御心のみをあらゆるところに見てほしい。これだけがどこにでもあり、あらゆるもののなかにあるのだから。
See only this Mind everywhere, because only this is everywhere and in everything.

その御心は、そのなかにあらゆるもの含んでいるので、すべてである。
It is everything because it encompasses all things within itself.

これだけを知覚する者はしあわせ者だ。真実のみを知覚しているのであるから。
Blessed are you who perceive only this, because you perceive only what is true.




だから私のもとに来て、あなたの内なる真理を学んでほしい。
Come therefore unto me, and learn of the truth in you.

我々が分かち合う心は、きょうだいたちみんなで分かち合われるのであり、我々がそのきょうだいたちを正しく見るにしたがって、その人たちは癒されるだろう。
The mind we share is shared by all our brothers, and as we see them truly they will be healed.

あなたの心を私のと一緒にきょうだいたちの心に輝かせ、その人たちにたいする我々の感謝の念で、その人たちのなかにある光に気づかせることだ。
Let your mind shine with mine upon their minds, and by our gratitude to them make them aware of the light in them.

こうした光があなたと御子としての身分全体に照り返してくる。これこそあなたからの神にふさわしい贈りものであるから。
This light will shine back upon you and on the whole Sonship, because this is your proper gift to God.

神はそれを受け入れたうえで、御子としての身分にある者にお与えになるだろう。それは自身に受け入れられるものなので、御子たちにとってもそうだから。
He will accept it and give it to the Sonship, because it is acceptable to him and therefore to his sons.

これこそが聖霊との真の霊的交わりであり、その聖霊がそれぞれみんなのなかに神の祭壇を見、あなたがその真価を認められるようにしたうえで、神と神が創造したものを愛するようにとあなたに呼び求める。
This is true communion with the Holy Spirit, Who sees the altar of God in everyone, and by bringing it to your appreciation, he calls upon you to love God and his creation.

御子としての身分は一つであるとみることで、その真価を認めることができる。
You can appreciate the Sonship only as one.

これが創造の法則の一部であり、したがってすべての思考を支配する。
This is part of the law of creation, and therefore governs all thought.