2014年2月8日土曜日

8-7 意思の疎通手段としてのからだ The Body as a Means of Communication

責めること(=攻撃)は物質的なものに対してするのが常である。
Attack is always physical.

どんなかたちにせよあなたが責めること(=攻撃)を自分の心に思い付くなら、自分自身をからだと等しいものと考えていることになる。これこそからだについての自我の解釈なのだから。
When attack in any form enters your mind you are equating yourself with a body, since this is the ego's interpretation of the body.

こんな解釈を受け入れるのに攻撃をかたちに現わす必要はない。
You do not have to attack physically to accept this interpretation.

単に、責めること(=攻撃すること)で何か自分の欲しいものを手に入れられる、と信じるだけでそれを受け入れていることになる。
You are accepting it simply by the belief that attack can get you something you want.

もしこんなことを信じていなければ、あなたは責めること(=攻撃する)という考えを気に入ったりしないだろう。
If you did not believe this, the idea of attack would have no appeal for you.

自分自身をからだと等しいと考えるなら、いつもゆううつな気持ちになってしまう。
When you equate yourself with a body you will always experience depression.

神の子供が自分のことをこんなふうに思うなら、自らを卑下しているし、自分のきょうだいたちのことも見下げている。
When a child of God thinks of himself in this way he is belittling himself, and seeing his brothers as similarly belittled.

とすれば、その人はそのきょうだいたちのうちにのみ自分自身を見いだせるのだから、自分を救いから切り離してしまっている。
Since he can find himself only in them, he has cut himself off from salvation.




聖霊はからだを、ただ意思の疎通の手段だと解釈するということを思いだしてほしい
Remember that the Holy Spirit interprets the body only as a means of communication.

神とその分離した御子たちがが意志のの疎通を行うためのきずなとなる聖霊は、あなたが作ったものをことごとく、その神が何であるかに照らして解釈する。
Being the communication link between God and His separated Sons, the Holy Spirit interprets everything you have made in the light of what He is.

自我はからだによって分離する。
The ego separates through the body.

聖霊はそのからだを通して他の者たちに手を差し伸べようとする。
The Holy Spirit reaches through it to others.

あなたは聖霊がするようには自分のきょうだいを見て取ろうとはしない。からだというものは単に心を一つに合わせ、それをあなたの心とわたしのとに結びつけるための手段にすぎないとは見なさないのだから。
You do not perceive your brothers as the Holy Spirit does, because you do not regard bodies solely as a means of joining minds and uniting them with yours and mine.

このようにからだを解釈すると、それの価値について完全にあなたの心を変えるだろう。
This interpretation of the body will change your mind entirely about its value.

からだ自体には何の価値もない。
Of itself it has none.




もしもあなたがからだを責めること(=攻撃)のために使うと、自分に害が及ぶことになる。
If you use the body for attack, it is harmful to you.

もし、それを自分はからだであると信じる者たちの心に達し、そのように信じていることは間違いだと、そのからだを通して教えるためにのみ使うなら、あなたは自分のうちなる心の力を理解するようになる。
If you use it only to reach the minds of those who believe they are bodies, and teach them through the body that this is not so, you will understand the power of the mind that is in you.

もしもからだをこのために、ただこうするためにだけ使うなら、責めること(=攻撃)には使えない。
If you use the body for this and only for this, you cannot use it for attack.

一つに結びつけるために役立てようとして、そうすることは霊的交わりについてのすばらしい教訓になる。だがそれに価値があるのは霊的交わりを実際に経験するまでのこと
In the service of uniting it becomes a beautiful lesson in communion, which has value until communion is.

これこそあなたが制限したものの制限をなくす神のやり方だ。
This is God's way of making unlimited what you have limited.

聖霊はあなたが見るようにからだを見ていない。それというのも聖霊は何であれ、それそのものの実体は、ただ神がそれに与えられる役目のために、助力することだと分かっているからである。
The Holy Spirit does not see the body as you do, because He knows the only reality of anything is the service it renders God on behalf of the function He gives it.




意識の疎通は分離を終わらせる。
Communication ends separation.

責めること(=攻撃)はそれを助長する。
Attack promotes it.

からだはそれがどちらに活用されるかによって、美しくもなれば醜くくもなり、安らかにもなれば獰猛にもなり、役立つこともあれば害を及ぼすこともある。
The body is beautiful or ugly, peaceful or savage, helpful or harmful, according to the use to which it is put.

そしてほかの人のからだをみれば、あなたが自分のをどちらに活用したかが分るだろう。
And in the body of another you will see the use to which you have put yours.

もしもあなたがからだを聖霊にわたして、それが御子としての身分にある者の和合のために聖霊の使う手段になれば、あなたは肉体的なものを何も見ずに、ただあるがままを見る。
If the body becomes a means you give to the Holy Spirit to use on behalf of union of the Sonship, you will not see anything physical except as what it is.

それを真理のために使うと、正しく見るようになる。
Use it for truth and you will see it truly.

間違って使えば誤解することになる。すでに間違って使ってそうしてしまったことは確かだから。
Misuse it and you will misunderstand it, because you have already done so by misusing it.

何であれ、それを聖霊から離れて解釈すると、あなたはその何かを信用しなくなる。
Interpret anything a art from the Holy Spirit and you will mistrust it.

こうしたことが、あなたに憎んだり攻撃したり平安を失わせてしまうのである。
This will lead you to hatred and attack and loss of peace.




しかしながら無くすということは、すべてただあなた自身の誤解からくる。
Yet all loss comes only from your own misunderstanding.

何事につけ失うことは不可能だ。
Loss of any kind is impossible.

しかしきょうだいを肉体的な存在と見ると、もうその人の力も栄光もあなたにとっては「無いも同然」だし、あなたのもそれと同様。
But when you look upon a brother as a physical entity, his power and glory are 'lost' to you and so are yours.

あなたはそのきょうだいを責めた(=攻撃した)ことになるが、先に自分自身を責めた(=攻撃した)に違いない。
You have attacked him, but you must have attacked yourself first.

あなた自身の救いのためには、そのきょうだいをそんな風に見ないほうがいいし、あなたが救われることでその人にも救いをもたらすに相違ない。
Do not see him this way for your own salvation, which must bring him his.

あなたの心のなかで、そのきょうだいに自分のことを卑下させずに、むしろ自分は重要ではないと信じていることから自由にしてあげて、あなた自身のそんな信念からも逃れてほしい。
Do not allow him to belittle himself in your mind, but give him freedom from his belief in littleness, and thus escape from yours.

あなたの大切な部分として、そのきょうだいは神聖だ。
As part of you, he is holy.

私の大切な部分として、あなたも神聖である。
As part of me, you are.

神自らの大切な部分と意思の疎通をするとは、その創造主があなたの部分として確立した声を通して、神の国を越えその創造主に達することである。
To communicate with part of God Himself is to reach beyond the Kingdom to its Creator, through His Voice Which He has established as part of you.




では、自分自身では何一つできないということを喜ぶがよい。
Rejoice, then, that of yourself you can do nothing.

あなたが自分自身のものでないのは確か。
You are not of yourself.

あなたが属する存在は、あなたの力と栄光をあなた自身のためにと意図したのだし、それをもってするなら、あなたに対するその存在の聖なる意志を自分自身のために受け入れさえすれば、その意志を申し分なく為し遂げることができる。
He of Whom you are has willed your power and glory for you, with which you can perfectly accomplish His holy Will for you when you accept it for yourself.

その存在は自分の賜物をあなたから取り上げてはいないが、あなたは自分でそれをその存在から取り上げたと信じている。
He has not withdrawn His gifts from you, but you believe you have withdrawn them from Him.

神の名のために神の子を一人たりとも隠れたままにさせないようにしようではないか。神の名こそあなたの名であるから。
Let no Son of God remain hidden for His Name's sake, because His Name is yours.




聖書には「御ことば(又は思い)は肉体となって」とある。
The Bible says, 'The word (or thought) was made flesh'.

厳密に言えばこれは不可能なこと、一つの階級での実在性を別の階級に移すことを当然必要とするように思えるのだから。
Strictly speaking this is impossible, since it seems to involve the translation of one order of reality into another.

異なった階級の実在性は単に存在するように見えるだけであって、それはちょうど異なった順位の奇跡があるように見えるのと同じこと。
Different orders of reality merely appear to exist, just as different orders of miracles do.

思いを肉体にできるはずはないが、できるとすれば信念によってだけとしか考えられない。思いにはすがた形はないのだから。
Thought cannot be made into flesh except by belief, since thought is not physical.

けれども思いとは意志の疎通をすることであり、そのためにはからだを使える。
Yet thought is communication, for which the body can be used.

これこそ、それを使える唯一の自然な利用法。
This is the only natural use to which it can be put.

からだを不自然に利用すると聖霊の目的を見失うことになり、かくして聖霊が教える学習課程の目標を混同することになる。
To use the body unnaturally is to lose sight of the Holy Spirit's purpose, and thus to confuse the goal of His curriculum.




学ぼうとする者にとっては、習うことのできない学習課程ほど自分に挫折感を与えるものはほかにない。
There is nothing so frustrating to a learner as a curriculum he cannot learn.

 自分には十分な能力があるとの思いは傷つき、ゆううつになるに違いない。
His sense of adequacy suffers, and he must become depressed.

学ぶことが不可能な事態に直面するのは、この世において最も気が滅入ることだといえる。
Being faced with an impossible learning situation is the most depressing thing in the world.

事実、それが究極的にはこの世そのものがゆううつなわけだ。
In fact, it is ultimately why the world itself is depressing.

聖霊が教える学習課程は決してゆううつではない。それは喜びの学習課程であるから。
The Holy Spirit's curriculum is never depressing, because it is a curriculum of joy.

学んでいることに対して気が滅入ってくるときには必ず、その課程の本当の目標を見失っているからである。
Whenever the reaction to learning is depression, it is because the true goal of the curriculum has been lost sight of.




この世では、からださえ完全なものだとは知覚されていない。
In this world, not even the body is perceived as whole.

からだのもつ目的は互いにほとんどまたは全然関連のない、多くの機能に断片化していると思われており、それで大混乱に陥っているように見える。
Its purpose is seen as fragmented into many functions with little or no relationship to each other, so that it appears to be ruled by chaos.

自我に導かれていれば、そうなっているのは確かだ。
Guided by the ego, it is.

聖霊に導かれていれば、そうなってはいない。
Guided by the Holy Spirit, it is not.

からだは、あなたがスピリットから分離させたがっていた心の部分がそれの歪みを越えて、スピリットへと戻ることができる手段となる。
It becomes a means by which the part of the mind you tried to separate from spirit can reach beyond its distortions and return to spirit.

自我の宮はかくして聖霊の宮となり、そこでは聖霊にたいする深い愛が自我にたいする献身に取って変わる。
The ego's temple thus becomes the temple of the Holy Spirit, where devotion to Him replaces devotion to the ego.

この意味においてからだは確かに神への宮となり、神の声がそのなかに留まってそれの利用法を指導してくれる。
In this sense the body does become a temple to God; His Voice abides in it by directing the use to which it is put.




(真の)癒しはからだをただ意思の疎通のためにのみ使おうとした結果といえる。
Healing is the result of using the body solely for communication.

こうすることは自然だから、それで完全にして癒すのであり、その完全さもまた自然なこと。
Since this is natural it heals by making whole, which is also natural.

すべての心は完全なものだ、そこでその一部はすがた形のあるものだとか心ではないと信じることは、断片的な又は心の乱れた状態での解釈といえる。
All mind is whole, and the belief that part of it is physical, or not mind, is a fragmented or sick interpretation.

心をすがた形のあるものにはできないが、もし心がからだ自体を越えるためにそのからだを使うのなら、心はすがた形のあるものを通して現わされることはある。
Mind cannot be made physical, but it can be made manifest through the physical if it uses the body to go beyond itself.

外へ広がっていくことで、心は自らを拡張する。
By reaching out, the mind extends itself.

それはからだそのもので止まるのではない、もし止まったら心はそれ自体の目的をさえぎられてしまうのだから
It does not stop at the body, for if it does it is blocked in its purpose.

さえぎられてしまった心は自らを責められ(=攻撃され)やすくさせている。そんな心は自らに背をむけたわけであるから。
A mind that has been blocked has allowed itself to be vulnerable to attack, because it has turned against itself.




ではさえぎっているものを取り去ることが、助けと(真の)癒しを保証する唯一の方法。
The removal of blocks, then, is the only way to guarantee help and healing.

助けと(真の)癒しとは、からだを通して働いているとはいえ、そのなかにはない、心の正常な表現である。
Help and healing are the normal expressions of a mind that is working through the body, but not in it.

もしも心がからだこそ心の目標だと信じたとすれば、その心はからだの見方を歪めるようになるし、それを越えて自らを拡張するのを妨げて、分離を助長し病気を引き起こさせるだろう。
If the mind believes the body is its goal it will distort its perception of the body, and by blocking its own extension beyond it, will induce illness by fostering separation.

からだを分離した存在として知覚することは病を助長せざるを得ない。それは真実ではないのだから。
Perceiving the body as a separate entity cannot but foster illness, because it is not true.

意思の疎通の媒体が、もしも他の何かのために使われたら、その有用性を失う。
A medium of communication loses its usefulness if it is used for anything else.

意思の疎通の媒体を攻撃の媒体として使うとは、その目的を混同しているということは明らかである。
To use a medium of communication as a medium of attack is an obvious confusion in purpose.




意思の疎通をするとは心を一つにすることであり、責める(=攻撃する)とは分離することだ。
To communicate is to join and to attack is to separate.

どうしてこの両方を同時に同じことにたいしておこない、苦しまずにいられるだろうか。
How can you do both simultaneously with the same thing and not suffer?

からだについての知覚はただ一つの目的によって統一されることができる。
Perception of the body can be unified only by one purpose.

これが心を、からだを色々な光に照らして見ようとする(自我の)誘惑から解放し、そのからだを本当に理解できる唯一の光に完全に引き渡す。
This releases the mind from the temptation to see the body in many lights, and gives it over entirely to the One Light in Which it can be really understood.

学びの手だてと学習課程の目標とを混同するのは根本的な混同で、それが両方を理解するのを妨げる。
To confuse a learning device with a curriculum goal is a fundamental confusion that blocks the understanding of both.

学ぶということは、からだを越えて心の力をそのなかで再び確立することへと導かなければならない。
Learning must lead beyond the body to the re-establishment of the power of the mind in it.

こうしたことは、ただ心がほかの心へと拡張し、その拡張をするうちに自らを阻止したりさえしなければ、為し遂げられる。
This can be accomplished only if the mind extends to other minds, and does not arrest itself in its extension.

それを止めてしまうということがすべての病気の原因といえる。拡張することだけが心の役目であるから。
This arrest is the cause of all illness, because only extension is the mind's function.




喜びの反対は憂うつな気持ち。
The opposite of joy is depression.

自分の学んでいることが喜びではなくて憂うつな気持ちを助長するなら、神の喜びに満つる師に耳を傾けて、その教えを学んでいるはずがない。
When your learning promotes depression instead of joy, you cannot be listening to God's joyous Teacher and learning His lessons.

からだを意思の疎通手段いがいの何かだと見るのは、自分の心を制限し自分自身を傷つけることになる。
To see a body as anything except a means of communication is to limit your mind and to hurt yourself.

とすれば健やかであるとは、ただ目的が統一されているということにすぎない。
Health is therefore nothing more than united purpose.

もしもからだを心の目的のもとにおけば、心の目的は一つだから、からだは完全なものとなる。
If the body is brought under the purpose of the mind, it becomes whole because the mind's purpose is one.

責めること(=攻撃)は、ただ勝手にからだの目的だと決め込んだことにすぎない。心から離れたらからだには全く何の目的もないのであるから。
Attack can only be an assumed purpose of the body, because apart from the mind the body has no purpose at all.




あなたはからだに制限されていないし、思いが肉体にされるはずもない。
You are not limited by the body, and thought cannot be made flesh.

けれども心はもしそれがからだを越えていき、からだが限界だとは解釈しないでおけば、からだを通して現わされることができる。
Yet mind can be manifested through the body if it goes beyond it and does not interpret it as limitation.

他の人をからだとして見たり、からだで制限されていると見たりするたびに、自分自身にこんな制限を押し付けていることになる。
Whenever you see another as limited to or by the body, you are imposing this limit on yourself.

あなたはこんなことを受け入れるつもりでいるのだろうか。自分の学ぶ全目的が限界というものなどから逃れることであるべきだというのに。
Are you willing to accept this, when your whole purpose for learning should be to escape from limitations?

からだを責める(=攻撃する)ための手段として考え、その結果として喜びが生じる可能性があると信じるとは、これが実にはっきりと劣等生であると示している。
To conceive of the body as a means of attack and to believe that joy could possibly result, is a clear-cut indication of a poor learner.

その人が受け入れた学習目標は、学習課程の統一された目的に矛盾していいことがはっきりしている上に、この課程の目的を自分のものとして受け入れる能力の妨げになっている。
He has accepted a learning goal in obvious contradiction to the unified purpose of the curriculum, and one that is interfering with his ability to accept its purpose as his own.




喜びは統一された目的であり、統一された目的だけが神の目的である。
Joy is unified purpose, and unified purpose is only God's.

あなたのが統一されたときには神の目的となる。
When yours is unified it is His.

神の目的を妨げられと信じるなら、あなたは救いを必要としている。
Believe you can interfere with His purpose, and you need salvation.

いわば自分で自分に罪の宣告をしたのだが、そんな宣告は神がすることではない。
You have condemned yourself, but condemnation is not of God.

したがって真実ではない。
Therefore it is not true.

そんな宣告のもっともらしいどのような結果にせよ、同じことが言える。
No more are any of its seeming results.

あるきょうだいをからだとして見るなら、自分自身に罪の宣告をしたので、その人に罪の宣告をしているようなものだ。
When you see a brother as a body, you are condemning him because you have condemned yourself.

けれどももし罪の宣告はみな非実在的だとするなら、そしてたしかにそれは攻撃のかたちなのだから非実在的なことに違いないとしかいえないし、それに伴う結果など何もありえないのである。
Yet if all condemnation is unreal, and it must be unreal since it is a form of attack, then it can have no results.




真実でないものについて想像した結果に、自分自身苦しむようなことはしない方がよい。
Do not allow yourself to suffer from imagined results of what is not true.

こんなことが可能だと信じることから、自分の心を自由にすることだ。
Free your mind from the belief that this is possible.

そんなことは絶対に不可能であるということに、自分が解放される唯一の希望を見いだせる。
In its complete impossibility lies your only hope for release.

他にはどんな希望があるというのか。
But what other hope would you want?

(自我の)錯覚から自由になるとは、ただそんなものを信じないでいるだけのことにすぎない。
Freedom from illusions lies only in not believing them.

攻撃は全くない。ただ制限のない意思の疎通があり、したがって無制限の力と完全なすがたがあることは確かである。
There is no attack, but there is unlimited communication and therefore unlimited power and wholeness.

完全なすがたにある力こそ拡張することだ。
The power of wholeness is extension.

自分の思いをこの世に止めないでおいてほしい。そうすればあなたは神のうちなる創造へと自分の心を開くようになるであろう。
Do not arrest your thought in this world, and you will open your mind to creation in God.