2014年2月10日月曜日

9-5 癒されていない治療者 The Unhealed Healer

自我の許しの計画のほうが神のよりもかなり広く使われているといえる。
The ego's plan for forgiveness is far more widely used than God's.

これは癒されていない治療者がそれに携わっているからであり、したがってそれは自我のしていることだ。
This is because it is undertaken by unhealed healers, and is therefore of the ego.

ではここでその癒されていない治療者のことを、もっと念入りによく考えてみることにしよう。
Let us consider the unhealed healer more carefully now.

まずはっきりしているのは、そうした治療者は自分で受け取っていないものを与えようとしているということ。
By definition, he is trying to give what he has not received.

たとえば、ある癒されていない治療者が神学者だとすれば、「私はみじめな罪人であり、あなたも同じである」という前置きで始めるだろう。
If an unhealed healer is a theologian, for example, he may begin with the premise, 'I am a miserable sinner, and so are you'.

もし心理療法医なら、おそらく同様に、攻撃は自分自身と患者にとって本当にあることだが、それはどちらにとっても重大なことではない、という途方もない信念に基づいて始めそうだ。
If he is a psychotherapist, he is more likely to start with the equally incredible belief that attack is real for both himself and the patient, but that it does not matter for either of them.




私が繰返し述べたことだが、自我の信念は分かち合えない、だからそんなものは本当ではないのだ。
I have repeatedly said that beliefs of the ego cannot be shared, and this is why they are unreal.

ではどうしてそんな信念を「明らかにした」からといってそれが本物になるだろうか。
How, then, can 'uncovering' them make them real?

空想のなかに真理を探そうとする治療者は、どの人も癒されていないに違いない。真理をどこに捜すべきか分かっていないし、したがって癒しの問題についても、その答えを持っていないのだから。
Every healer who searches fantasies for truth must be unhealed, because he does not know where to look for truth, and therefore does not have the answer to the problem of healing.




悪夢を意識できる状態にもたらすことに利点はあるが、それはただそんな夢は本当ではないし、その内容はどれも無意味だと教えるのに役立つというだけのことだ
There is an advantage to bringing nightmares into awareness, but only to teach that they are not real, and that anything they contain is meaningless.

癒されていない治療者はこうしたことを信じないので、それができない。
The unhealed healer cannot do this because he does not believe it.

癒されていない治療者はみんな何らかのかたちで、自我の許しの計画に従っている。
All unhealed healers follow the ego's plan for forgiveness in one form or another.

もしそれが神学者なら、おそらく自分たちをとがめ、罪の宣告について教え、恐ろしい解決法を唱道しようとする。
If they are theologians they are likely to condemn themselves, teach condemnation and advocate a fearful solution.

その罪の宣告を神に投影しておいて、神は報復する存在だと見せかけさせ、神の報いを恐れている。
Projecting condemnation onto God, they make Him appear retaliative, and fear His retribution.

そうした神学者は単に自我と一体感をもっただけであり、その自我が何をするかを知覚して、こんなことを混同するために自分自身をとがめたりする。
What they have done is merely to identify with the ego, and by perceiving what it does, condemn themselves because of this confusion.

こうした概念に反抗するものがいるというのも無理はないが、反抗するのはまだそれを信じているということになる。
It is understandable that there have been revolts against this concept, but to revolt against it is still to believe in it.




自我の計画にはすこし新しい形のがいくつかあるが、古いのと同様で役に立たない、形は関係ないし、その内容は変わってはいないのだから。
Some newer forms of the ego's plan are as unhelpful as the older ones, because form does not matter and the content has not changed.

たとえば、そんな少し新しい形の一つでは、心理療法医は悪夢のなかの自我の象徴を解釈し、そのあとそうした象徴を悪夢は本当だと証明するために使おうとする。
In one of the newer forms, for example, a psychotherapist may interpret the ego's symbols in a nightmare, and then use them to prove that the nightmare is real.

そんな悪夢を本物にしておいて、それからその夢を見ている人の重要さを軽視することで、その悪夢がおよぼす影響をぬぐい去ろうと試みる。
Having made it real, he then attempts to dispel its effects by depreciating the importance of the dreamer.

これはもしその夢を見ている人もほんものではないと明かにされたとすれば、癒しの方法といえる。
This would be a healing approach if the dreamer were also identified as unreal.

しかしもしその夢を見ている人を心と等しいと考えるなら、心が聖霊を通して正す力というものを否定することになる。
Yet if the dreamer is equated with the mind, the mind's corrective power through the Holy Spirit is denied.

こんなことは自我の見方をしたとしても矛盾することであり、その矛盾には自我も普通、混同しているときでさえ気づく。
This is a contradiction even in the ego's terms, and one which it usually notes even in its confusion.




もし恐れを打ち消す方法は心の重要性を減らすことだとするなら、どうしてこんなことが自我の力を強められるだろう。
If the way to counteract fear is to reduce the importance of the mind; how can this build ego strength?

こんな歴然とした矛盾が、心理療法で何が起きるのかを、なぜだれも実際に説明していないかという理由。
Such evident inconsistencies account for why no one has really explained what happens in psychotherapy.

何一つ本当に起こらない。
Nothing really does.

実在的なことは何一つ、そうした癒されていない治療者に起こってはいないし、その人は自分の教えから学ばなければならない。
Nothing real has happened to the unhealed healer, and he must learn from his own teaching.

その人の自我はいつもそうした事態から何かを手に入れようとする
His ego will always seek to get something from the situation.

したがって癒されていない治療者はいかに与えるべきか分からないし、その結果分かち合こともできない。
The unhealed healer therefore does not know how to give, and consequently cannot share.

自分で矯正するように努めていないので正すことなどできはしない
He cannot correct because he is not working correctively.

患者に何が本当なのか教えるのは自分の義務だとは信じている。とはいえ自分自身それが分かっていない。
He believes that it is up to him to teach the patient what is real, although he does not know it himself.




では何がおこるべきなのだろうか。
What, then, should happen?

神が「光あれ」とおおせられたとき、そこには確かに光があった。
When God said, 'Let there be light', there was light.

あなたは、心理療法医がするように心の闇を分析することや、または神学者のように自分自身の心の闇を認めたうえで、遥か遠くの光が、それも一方ではその隔たりを強調しながら、そうした闇を取り除いてくれるのを待ってさえいれば、光を見いだせるというのだろうか。
Can you find light by analysing darkness, as the psychotherapist does, or like the theologian, by acknowledging darkness in yourself and looking for a distant light to remove it, while emphasising the distance?

癒しは不可解なことではない。
Healing is not mysterious.

それが理解されないかぎり何一つ変わらないだろう。光とはまさに理解力なのだから。
Nothing will change unless it is understood, since light is understanding.

「みじめな罪人」は魔術でなければ癒されないし、「重要視されない心」は魔術なくしては自らを尊ぶこともできない。
A 'miserable sinner' cannot be healed without magic, nor can an 'unimportant mind' esteem itself without magic.



では自我の取りくみ方では、どちらの形も行き詰まりの状態に達するはずであり、それは「どうしようもない事態」の典型的な状態で、そこへ自我は必ず至らせる。
Both forms of the ego's approach, then, must arrive at an impasse; the characteristic 'impossible situation' to which the ego always leads.

だれかに、その人がどこに向かっているか指摘するのは役立つかもしれない。しかしその人が方向を変えるための援助もするのでなければ、指摘しても意味がない。
It may help someone to point out where he is heading, but the point is lost unless he is also helped to change his direction.

癒されていない治療者はその人のためにそれをすることはできない。自分自身のためにさえそれができないのだから。
The unhealed healer cannot do this for him, since he cannot do it for himself.

治療者にできる唯一の有意義な貢献は、自分のために方向が変えられて、もはやどんな種類の(自我の幻想がみせる)悪夢も信じなくなったという自らの例を示すことだ。
The only meaningful contribution the healer can make is to present an example of one whose direction has been changed for him, and who no longer believes in nightmares of any kind.

かくしてその治療者のうちなる光が不審を抱く者に答えるようになり、その人は自分にそれが見えるのだから、そこに光があると神とともに決めなければならない。
The light in his mind will therefore answer the questioner, who must decide with God that there is light because he sees it.

そしてその人がこのことを認めてくれると、治療者にはその光があるとわかる。
And by his acknowledgement the healer knows it is there.

そのようにして知覚は究極的に叡智へと変わる。
That is how perception ultimately is translated into knowledge.

奇跡を行うものは光を知覚することから始め、その光を絶え間なく拡張し、それを認めてもらえることを受け入れていくことで自分の知覚を確実なものへと変える。
The miracle worker begins by perceiving light, and translates his perception into sureness by continually extending it and accepting its acknowledgement.

それが及ぼす影響でそれがそこにあると納得させてくれるわけだ。
Its effects assure him it is there.



療法士は癒すのではなく、癒しをそのままにさせておくのである。
A therapist does not heal; he lets healing be.

心の闇を指摘できるが自分自身の光をもたらすことはできない。光は自分のではないのだから。
He can point to darkness but he cannot bring light of himself, for light is not of him.

けれどもその療法士のためであるのは確かなので、患者のためでもあるに違いない。
Yet, being for him, it must also be for his patient.

聖霊こそが唯一の療法士。
The Holy Spirit is the only Therapist.

聖霊は自ら案内役をつとめるどのような事態においても、癒しをはっきりさせてくれる。
He makes healing clear in any situation in which He is the Guide.

あなたはただ聖霊に自らの役目を果たしてもらうだけでいい。
You can only let Him fulfil His function.

聖霊はこれに何の助けも必要としない。
He needs no help for this.

聖霊がだれか助けを必要とする人をあなたのところによこすと、その人を助けるには何をすればいいのかあなたにはっきり言ってくれるし、邪魔さえしなければあなたを通してその人に話しかけてくれる。
He will tell you exactly what to do to help anyone He sends to you for help, and will speak to him through you if you do not interfere.

自分で手助けするための案内役を選ぶのであり、その選択を誤ると何の役にも立たないということを覚えておくこと
Remember that you choose the guide for helping, and the wrong choice will not help.

しかし正しい選択は役立つということも覚えておいてほしい。
But remember also that the right one will.

聖霊を信用するといい。手助けするのが役目だし、神に属するものなのだから。
Trust Him, for help is His function, and He is of God.

あなたは自分自身ではなく聖霊を通して、ほかの心を聖霊に目覚めさせるにつれ、自分がこの世の法則に従っていないとわかってくる。
As you awaken other minds to the Holy Spirit through Him, and not yourself, you will understand that you are not obeying the laws of this world.

しかしあなたが従っている法則こそ役に立つ。
But the laws you are obeying work.

「よいものとは役に立つもの」という言い方は論理的に正しいけれども、十分とはいえない。
'The good is what works' is a sound though. insufficient statement.

ただよいものだけが役に立てる。
Only the good can work.

ほかのものは何も全く役に立ちはしない。
Nothing else works at all.




この奇跡のコースの教えは、きわめて身近なことやごくありふれた状況を通して学ぶ機会を提供し、あなたが何をすべきか教えてくれる案内役も用意している。
This course offers a very direct and a very simple learning situation, and provides the Guide Who tells you what to do.

もし言われるようにやってみれば、その通りになると分るだろう。
If you do it, you will see that it works.

言われた言葉よりも、それに従った成果にもっと説得力がある。
Its results are more convincing than its words.

そうした成果がその言葉は真実だと納得させてくれるだろう。
They will convince you that the words are true.

正しい案内役についていけば、すべての教えのうちで最も容易な教えを学べる。
By following the right Guide, you will learn the simplest of all lessons:


その実を見れば、どんな人かが分かるし、その本人にも自分がわかってくるものである。
By their fruits ye shall know them, And they shall know themselves.